Senior medewerker Personeel & Organisatie Miriam
Wat is de achtergrond van onze medewerkers? Hoe zijn zij bij het Ctgb terecht gekomen? Wat maakt hun baan zo interessant? Miriam is senior medewerker P&O bij het Ctgb en vertelt hier graag over.
Hoe ben je bij het Ctgb terechtgekomen?
“Ik werkte ooit bij justitie in de penitentiaire inrichting Vught. Op een gegeven moment werden alle ondersteunende diensten geclusterd in een shared service center. Het contact met medewerkers werd hierdoor veel minder. Ik werkte alleen nog maar met formulieren en dossiers. Vervolgens verhuisde het werk ook nog uit de regio en moest ik daarvoor lang gaan reizen. Toen ben ik op zoek gegaan naar een baan dichterbij waarin ik weer meer contact met mensen zou krijgen. Ik zag de vacature bij het Ctgb, solliciteerde en werd aangenomen. Dat is alweer 9 jaar geleden (2013).”
Wat doet de afdeling/het team waar jij voor werkt?
“Onze afdeling voert het personeelsbeleid uit. De werkzaamheden zijn heel divers van het beheer van personeelsdossiers, werving en selectie, verzuim en opleidingen tot pensioen. Daarnaast zijn wij als team volop in ontwikkeling en zijn we druk bezig om onze personeelsprocessen te verbeteren en verder te digitaliseren.”
Wat is jouw rol?
“Ik ben een soort spin in het web, ik heb lijntjes naar het management, naar de teamleiders, en ik ben vraagbaak voor de medewerkers. Ik bewandel een soort evenwichtsbalk, ik heb te maken met de regels van de CAO Rijk, de wensen van het management én met de praktijk. En ik probeer iedereen zo goed mogelijk te informeren en adviseren. Tegelijkertijd ben ook ik betrokken bij alle P&O-zaken van instroom tot uitstroom. Als het gaat om werving en selectie, ga ik bijvoorbeeld met de teamleider om tafel die een vacature heeft. Ik zit als P&O’er bij selectiegesprekken voor de ‘zachte kant’, gedragskenmerken, motivatie enzovoort en voer uiteindelijk de arbeidsvoorwaardengesprekken. Van mijn collega’s maak ik eigenlijk hun hele loopbaan bij het Ctgb mee, van aanstelling tot einde dienstverband. En ik ken daardoor (bijna) iedereen!”
“Bij verzuim van medewerkers heb ik contact met de arbodienst. Als er sprake is van frequent verzuim van een medewerker, ga ik in gesprek met de teamleider voor de do’s en don’ts in een gesprek hierover, hoe kan hij of zij dat het beste voeren? Frequent verzuim is een voorspeller voor langdurige ziekte. En we willen natuurlijk voorkomen dat mensen langdurig ziek worden. En tot slot vervul ik de rol van preventiemedewerker binnen de organisatie. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werk ik aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Ook hier heb ik een brugfunctie tussen de werkgever en werknemers.”
Wat maakt jouw baan interessant?
“Ik word blij van mijn werk. Ik heb te maken met alle disciplines binnen het Ctgb. Ik hou van de afwisseling en het schakelen tussen werkzaamheden en heb ook veel contact met externe partijen zoals de arbodienst, uitzendbureaus en recruiters. Dat maakt het boeiend en interessant. Ik houd ervan om te bouwen – ik ben een bouwer – om samen tot een beter resultaat te komen. En juist doordat ik van alle markten thuis ben, blijft het ook leuk en interessant.”
Hoe past jouw vooropleiding en ervaring bij het Ctgb?
“Ik heb aanvankelijk een mbo- en later een hbo-opleiding HRM gevolgd. Dus geknipt voor dit werk …”
Wat vind jij het leukst aan het werken bij het Ctgb?
“De collega’s, de diversiteit aan mensen, zowel in achtergrond als in persoon, en de cultuur in het bedrijf, de aandacht die er is voor de medewerkers, en die we voor elkaar hebben. Ik krijg vertrouwen en ik vind onze organisatie transparant en laagdrempelig. En, ons prachtige kantoor! Ik vind het een inspirerend kantoor. Ik word er echt blij van, het is gewoon fijn om er te zijn!”